Hoewel de nieuwe Mercedes-Benz G-klasse heel erg lijkt op het model dat al sinds de jaren ‘70 bestaat, is hij onderhuids compleet vernieuwd. Hoofdengineer Gunnar Güthenke legt uit waar we de belangrijkste vernieuwingen precies vinden.

De G-klasse is nieuwer dan hij lijkt.

Motoren

De G-Klasse gaat van start met de G500, volgens Gunnar Güthenke de modernste V8 van Mercedes. De AMG G63 krijgt de 4,0-liter V8 turbobenzinemotor, die in de plaats komt van de 5,5-liter turbo-V8.

Stuurinrichting

De kogelopstelling uit 1979 heeft plaats­gemaakt voor een elektromechanische tandheugel­. Goed voor een preciezere respons op verharde en onverharde wegen en geschikt voor parkeerassistentie.

Ophanging

De onafhankelijke ophanging met dubbele draagarmen voor en een stijve achteras is flink comfortabeler. De terreinprestaties zijn verder verbeterd door langere veerwegen en een sterker motorcompartiment.

Chassis

Het ladderframe is flink onder handen genomen om de gewenste stijfheid te bereiken. De carrosserie is nog steeds van staal, op het aluminium van de deuren en de motorkap na. Dat scheelt in totaal 170 kilo.